tisdag 24 april 2012

Hostandets helvete




Min sömneliminerande hosta har pågått i två veckor och ser ut att räcka längre. Doktorn bestämde att jag ska proppa i mig massor med cortisontabletter i tio dagar, dubbeldosera inhalationscortison, häva i mig acetylcysteinlösning tre gånger per dag och dricka Cocillana till natten de närmaste tio dagarna.

Det där med att dricka cocillana var ju en upplevelse. Stor hosta - stor klunk hostmedicin, tänkte jag och svepte en rejäl slurk vilket senare på natten ledde till förmaksflimmer där pulsen inte slog utan brusade. Man lär sig av misstagen.

 Det gick över efter cirka fem timmar och handlade om Paroxysmalt förmaksflimmer enligt läkaren David Ångström som har varit inblandad alla fyra gångerna som jag har besökt sjukhuset. Det var förresten fantastiskt att komma till akuten mitt i natten och omedelbart bli behandlad.

Inga kommentarer: