lördag 10 november 2012

Förmaksflimmer - En folksjukdom

Klicka på bilderna så blir de större
I förrgår läste jag i SvD om förmaksflimmer, en åkomma som jag regelbundet drabbades av  från det att jag fyllde 30 år tills dess att jag bestämde mig för att flytta från Täby till Enköping vid drygt 60. Det sambandet kan jag inte verifiera, men jag vet att min arbetsrelaterade stress var påtaglig under de åren.

Kanske blev elräkningen efter alla mina elkonverteringar för stor för Danderyds sjukhus för vid sekelskiftet blev jag kallad till en ordentlig genomgång under en vecka när jag var frisk och utvilad.

Under den veckan gjordes stresstester på hjärtat och olika botemedel testades. Jag fick en kombination av Tambocor och Emconcor och har sedan dess haft tio besvärsfria år.

Allt om förmaksflimmer

1177 - Vårdguiden - Läkemedel - Flimmerrapporten -



Eftersom risken för återkommande besvär, ökar med min tilltagande ålder har jag sedan ett halvår tillbaka förändrat min livsstil totalt. För att slippa besvär som resulterar i EKG-diagram som ovanstående, har jag skaffat bra skor som möjliggör långa bekväma promenader.
Jag har börjat äta klokt och slutat helt med Guinness vilket har gjort att jag minskat min vikt från 92 till 68 kilo vilket är stabilt sedan en månad. Detta gör att jag åter kan använda min fina skidutrustning nu när snön snart lägger sig.
Jag går till seniorgymet minst två gånger per vecka där jag kör cykel fem minuter 25 kmph med belastning 3 av 10. Roddmaskin med 80 % belastning fem minuter. Benpress 10 x 100 kg i tre omgångar med kort vila mellan. Hantlar 8 kg 10 x 3 repetitioner. Armstyrkemaskin drag 10 x 80 kg tre sekvenser och press 10 x 60 kg i tre sekvenser. Medan jag köar för maskinutnyttjandena kör jag dragband enligt scmemat på bilden plus en övning där bandet fästs över huvudhöjd. Med ryggen mot väggen gör jag 20 riktigt tunga tänkta omfamningar av drömkvinnan (i min fantasi)

De dagar jag inte går till gymmet kör jag dragband hemma med det kraftigaste band som Intersport hade att erbjuda. Svart med gröna handtag.

Resultatet då?

Jodå, efter sex veckor har musklerna i armarna blivit hyfsade, men benmusklerna behöver mycket hårt arbete innan jag blir nöjd.
-

Inga kommentarer: